TOKYO: Taufan kuat menghampiri pulau utama barat daya Jepun pada Ahad dan bergerak ke arah utara, melanda hampir seluruh wilayah Kyushu di zon ribut dan mendorong pihak berkuasa tempatan menggesa lebih lapan juta orang berpindah ke penempatan sementara.

Sekurang-kurangnya 17 orang cedera di wilayah Kagoshima, Kumamoto, Miyazaki dan Nagasaki akibat taufan itu, lapor Kyodo News pada Ahad, 10 malam. Taufan Haishen juga menyebabkan gangguan bekalan elektrik di sekitar 142,000 rumah.

Agensi cuaca Jepun menasihatkan orang ramai berhati-hati dan berwaspada terhadap hujan lebat, angin kencang, ombak tinggi dan gelombang pasang surut, lapor Kyodo News.

Beberapa hari sebelumnya, Agensi Meteorologi Jepun telah mengeluarkan amaran supaya orang ramai bersiap sedia untuk menghadapi taufan.

Agensi itu juga mengatakan pihaknya mungkin telah mengeluarkan amaran khas taufan untuk sebahagian besar wilayah Kagoshima pada Ahad pagi, tetapi membatalkannya setelah sistem cuaca dilihat semakin berkurangan.

Taufan itu merentasi berhampiran Okinawa, pulau wilayah selatan, dan Pulau Amami-Oshima yang terpencil di Kagoshima, di hujung selatan Kyushu, dan dijangka bergerak ke utara dari pantai barat Kyushu dari malam Ahad hingga Isnin pagi, kata agensi itu.

Ia dijangka tiba di Semenanjung Korea pada Isnin pagi, menurut agensi itu. – BERNAMA